oostende de haan blankenberge

Zorg dat je nieuwsbrief de aandacht krijgt die het verdient!

Is je nieuwsbrief overzichtelijk, aantrekkelijk en duidelijk dan zal het vaker gelezen worden. Zo krijgt je nieuwsbrief de aandacht die het verdient!

In het project Erfgoed, mediawijs?! ondersteunen Kusterfgoed en Erfgoed Zuidwest erfgoedverenigingen bij hun digitale werking. In december geven we je tips voor het opstellen van je nieuwsbrief. Deze tips kan je ook terugvinden op onze erfgoedwijzer.

  1. Maak de lezer nieuwsgierig door het schrijven van een goede onderwerpregel.
  2. Zorg voor een mooie lay-out. Als je nieuwsbrief er aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet, heb je meer zin om die te lezen.
  3. Maak je nieuwsbrief niet te lang. Zorg dat er maximum 7 verschillende items instaan.
  4. Plaats de belangrijkste info bovenaan je nieuwsbrief. Dit springt meteen in het oog en lezers die snel afhaken hebben deze boodschap dan toch gezien.
  5. Gebruik korte zinnen. Lange zinnen zijn snel moeilijk leesbaar. Bovendien haken lezers online vaker af dan bij een tekst op papier. Pas je daaraan aan en breng helder en duidelijk de boodschap.
  6. Gebruik activerende taal. Als je wil dat je lezer actie onderneemt, gebruik dan de gebiedende wijs. ‘Schrijf je nu in’ zet bijvoorbeeld meer aan tot actie dan ‘Je kan je nu inschrijven’.
  7. Wees persoonlijk. Zo bouw je een band op met je lezers.
  8. Plaats je contactinformatie onderaan de nieuwsbrief en indien je dit hebt, de link naar je website of sociale media. Op die manier weten de lezers hoe ze je kunnen contacteren, waar ze meer informatie kunnen vinden en hoe ze eventueel kunnen uitschrijven voor je nieuwsbrief.